Sök:

Sökresultat:

5259 Uppsatser om Empiriska läsarstudier - Sida 1 av 351

AnvÀndarmedverkan och systemframgÄng : en studie om anvÀndarmedverkans pÄverkan pÄ systemframgÄngar

Det talas ofta om hur viktigt det Àr att involvera anvÀndarna i en systemutvecklingsprocess. AnvÀndarnas medverkan ska bidra till bÀttre system bÄde i teknisk synpunkt och i anvÀndarsynpunkt. Men empiriska resultat har dock visat pÄ olika resultat om huruvida anvÀndarmedverkan bidrar till systemframgÄng eller inte.Detta arbete syftar till att undersöka ett antal empiriska studier och ta reda pÄ varför en del studier visar pÄ att anvÀndarmedverkan ökar systemframgÄngarna medan andra inte visar pÄ detta. Arbetet har genomförts genom en litteraturstudie dÀr olika empiriska undersökningar har jÀmförts..

Filmturism som destinationsutveckling med exemplet Öland

Syfte: Syftet Ă€r att göra en redogörelse av förutsĂ€ttningar för destinationsutveckling genom en film. I den hĂ€r redogörelsen kommer vi att testa valda teorier pĂ„ Öland.Metod: Vi valde att utgĂ„ frĂ„n en deduktiv ansats för att pĂ„ sĂ„ vis kunna pröva vĂ„ra valda teorier om filmturism pĂ„ vĂ„rt empiriska material. UtifrĂ„n vĂ„ra teorier kom vi fram till kategorier som vi utgick frĂ„n vid insamlandet av vĂ„rt empiriska material. För att samla in information till vĂ„rt empiriska material intervjuade vi respondenter frĂ„n Öland. NĂ€r vi prövade teorierna pĂ„ vĂ„ra intervjurespondenter stĂ€llde vi frĂ„gor utifrĂ„n de kategorier vi kommit fram till.

Hur arbetar mikroföretag med ekonomistyrning?

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga hur mikroföretag anvÀnder ekonomistyrning. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjuer som undersökningsmetod. Det empiriska materialet Àr hÀmtat frÄn delvis strukturerade intervjuer med 23 företagsledare för mikroföretag. Analys av det empiriska materialet Àr sedan gjord mot befintliga teorier för att kartlÀgga hur mikroföretag arbetar med ekonomistyrning. De slutsatser vi drar av vÄrt arbete Àr att mikroföretagare anvÀnder ekonomistyrning utan att egentligen vara medvetna om det.

Textila problemlösningar : Om matematikens plats i textilslöjden

Detta Àr ett gestaltande arbete som bestÄr av ett lÀromedel utformat som ett övningshÀfte med problemlösningsövningar inom textilslöjd och som har fokus pÄ matematiska problem. Som grund för det gestaltande arbetet har en förstudie som vilar pÄ en kvalitativ metod anvÀnts. Empiriska data samlades in genom intervjuer med tre stycken verksamma textillÀrare och observationer i tre klasser med en av de intervjuade lÀrarna. Den empiriska datan analyserades mot bakgrund av resultat frÄn tidigare studier. Min förstudie visade att matematik och textilslöjd har mÄnga likheter med varandra, och att det finns ett behov av nya didaktiska modeller för att förbÀttra den pedagogik som sker i klassrummet.Syftet med det gestaltande arbetet Àr att bidra till utveckling av textilslöjden i avseende att synliggöra vilka matematiska problem som existerar i textilslöjden, samt att uppmÀrksamma alternativ till lÀromedelsanvÀndning i dagslÀget.Med det insamlade empiriska materialet har jag arbetat fram ett övningshÀfte för elever dÀr uppgifterna ska utgÄ frÄn elevernas verkliga vÀrld och deras intresseomrÄden..

Lönens motiverande effekter

Uppsatsens syfte Àr att genom teoretiska och empiriska studier skapa en djupare förstÄelse för de instrument ett företag anvÀnder för att motivera sina medarbetare och hur medarbetarna i sin tur uppfattar dem. En kvalitativ metod har anvÀnts. Det empiriska materialet har inhÀmtats genom intervjuer med medarbetare pÄ Coloplast.De instrument Coloplast anvÀnder för att motivera produktionsmedarbetarna Àr trovÀrdiga och accepterade av de anstÀllda. Dock Àr den personliga lönen för liten för att ha önskad effekt. Coloplast bör bestÀmma sig för vilken motiveringsstrategi som fungerar bÀst och koncentrera sig pÄ denna..

Motivationsteori inom projektarbete : ?Hur behÄlls en projektmedlems motivation ochmÄlmedvetenhet under projektets gÄng??

Att motivera sina medarbetare i projektgruppen kan vara den största utmaning som en projektledare stÀlls inför. Det Àr dÀrför viktigt att denne Àr förberedd för utmaningen. MÄlet med den hÀr undersökningen var att identifiera befintliga teorier inom omrÄdet samt analysera dess applicerbarhet i praktiken. Vid jÀmförandet av teori och empiri koncentrerades det empiriska underlaget till ett enskilt bolag. Detta gör att dragna slutsatser inte Àr universellt applicerbara men de kan ge en uppfattning om hur andra löser liknande problem.

The show must go on : En uppsats om projektledning i underhÄllningsbranschen

UnderhÄllningsbranschen Àr en bransch som alltid arbetat i projektform. Trots det finns det inte tillrÀckligt med empiriska studier pÄ projektledning inom underhÄllningsbranschen, speciellt inte i Sverige. MÄnga författare menar att de teorier som finns kring projektledning Àr för ensidiga och inte kan tillÀmpas pÄ alla former av projekt. För att öka kunskapen inom projektledning behövs dÀrför fler empiriska studier inom olika typer av branscher. Projekt i underhÄllningsbranschen Àr intressanta, mycket pÄ grund av att de till skillnad frÄn andra branscher oftast lyckas hÄlla tiden.

SmÄ barn stora begrepp: teorier och empiriska studier kring förskolans matematiska verksamhet med de yngre barnen, 1 - 3 Är

Det övergripande syftet med denna uppsats var att öka förstÄelsen för hur nÄgra pedagoger arbetar och tÀnker kring matematik och förskolans yngre barn. UtgÄngspunkten i undersökningen var att förankra vÄra kunskaper till befintliga teorier om matematik, barn, lÀrande och förskolans verksamhet för att sedan göra empiriska undersökningar för att fÄ inblick i hur kombinationen matematik och barn 1-3 Är i förskolan förhöll sig i praktiken. För att besvara syftet har vi haft frÄgestÀllningar till hjÀlp dÀribland: vilka uppfattningar har pedagoger nÀr det gÀller smÄ barns lÀrande mot matematik? För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna vÀnde vi oss med en enkÀt till verksamma pedagoger pÄ smÄbarnsavdelningar i Norrbottens lÀn. Fyra förskolor visade sitt intresse och deltog i enkÀtundersökningen.

FörÀldrasamverkan ur ett förskollÀrarperspektiv

Syftet med denna C-uppsats har varit att fÄ ökad insikt och kunskap kring förÀldrasamverkan i förskolan. Vi har valt att undersöka och analysera förÀldrasamverkan ur ett förskollÀrarperspektiv. I litteraturstudien ger vi en bild av hur förÀldrasamverkan behandlas i tidigare forskning, utredningar och styrdokument utifrÄn följande tre aspekter: syftet, rollfördelningen och formerna. Resultatet i litteraturstudien visar att förÀldrasamverkan har setts av staten som ett ej fungerande omrÄde i förskolan men ocksÄ som en grundsten i den pedagogiska verksamheten. Vikten av en fungerade förÀldrasamverkan poÀngteras Àven i Lpfö 98.

Ett levande dokument

VÄr studie syftar till hur pedagoger samtalar om likabehandlingsplaner och vilka erfarenheter de har av likabehandlingsplaner i förskolan. Vi har studerat tvÄ förskolor i tvÄ olika omrÄden i Malmö och undersökt eventuella skillnader och likheter. VÄr studie har utgÄtt ifrÄn en kvalita- tiv metod och vi kommer samla in det empiriska materialet genom intervjuer pÄ dessa tvÄ förskolorna. Intervjuerna Àr semi-strukturerade, dÄ vi agerat moderatorer och enbart stÀllt frÄgor och inte deltagit i intervjuerna med informanterna. Vi transkriberade det empiriska materialet som sedan blev grunden till vÄr analys och vÄrt resultat.

En ekologisk profil - ett kundvÀrde inom jeansbranschen?

Denna studie syftar till att belysa hur offentliga organisationer arbetar kring kunskapsbevaring och kunskapsöverföring. Vi har undersökt hur fem offentliga organisationer med olika organisationsstrukturer arbetar med att bevara kunskap inom organisationen, samt hur de överför kunskap mellan medarbetare och till nyanstÀllda. Studien har samlat in det empiriska resultatet med semistrukturerade intervjuer. I analysen diskuteras det empiriska resultatet med Àmnen som epistemologiska perspektiv inom knowledge management, maktperspektiv, politiska direktiv, arbetsmiljö samt kommunikationens roll. Resultatet av analysen pÄvisar bland annat att muntlig kommunikation Àr en viktig framgÄngsfaktor i en kunskapsprocess..

Förmögenhetsbeskattningen och tillgÄngsvalet

Svenska förmögna hushÄll beskattas Ärligen för den del av nettoförmögenheten som överstiger ett uppstÀllt fribelopp genom förmögenhetsbeskattningen, denna beskattning Àr inte proportionell utan medger skattelÀttnader för utvalda tillgÄngsslag. Denna uppsats undersöker om förmögenhetsbeskattningen har en inverkan pÄ vilka typer av tillgÄngar de förmögenhetsbeskattade efterfrÄgar. Jag anvÀnder den efterfrÄgemodell som formuleras av King & Leape (1984), vilket innebÀr att efterfrÄgan för de olika tillgÄngarna förklaras i tvÄ steg, sannolikheten för att Àga tillgÄngen samt andelen av nettoförmögenheten som hÄlls i tillgÄngen givet att tillgÄngen Àgs. Datamaterialet som anvÀnds i de empiriska modellerna Àr SCB:s HINK/HEK register, genom detta datamaterial formuleras Ätta olika typer av tillgÄngsslag som anvÀnds i de empiriska modellerna. För att undvika att introducera endogenitet i modellen sÄ anvÀnder jag tvÄ olika exogena ansatser för att inkludera förmögenhetsbeskattningen i efterfrÄgemodellerna.Resultaten frÄn de empiriska modellerna tyder pÄ att de förmögenhetsbeskattade har en högre efterfrÄgan för aktier, samt i viss mÄn Àven en ökad efterfrÄgan för andra riskfyllda tillgÄngar.

Hur arbetar mikroföretag med ekonomistyrning?

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga hur mikroföretag anvÀnder ekonomistyrning. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjuer som undersökningsmetod. Det empiriska materialet Àr hÀmtat frÄn delvis strukturerade intervjuer med 23 företagsledare för mikroföretag. Analys av det empiriska materialet Àr sedan gjord mot befintliga teorier för att kartlÀgga hur mikroföretag arbetar med ekonomistyrning. De slutsatser vi drar av vÄrt arbete Àr att mikroföretagare anvÀnder ekonomistyrning utan att egentligen vara medvetna om det. De anvÀnder enklare modeller och andra benÀmningar för att fÄ dem att fungera i den verklighet de lever i..

LÀrobokens pÄverkan pÄ elevens matematikrelaterade uppfattningar

Studien behandlade lÀrobokens pÄverkan pÄ elevernas matematikrelaterade uppfattningar. Den empiriska undersökningen genomfördes med kvalitativa halvstrukturerade intervjuer av fyra elever som intervjuades vid tvÄ tillfÀllen, dels Är 2004 och dels Är 2006. Eleverna gick i Är fyra vid första intervjutillfÀllet och i Är sex vid andra intervjutillfÀllet. Resultaten ifrÄn den empiriska studien visade att lÀroboken inte har förÀndrat elevernas uppfattning till Àmnet matematik. DÀremot har lÀromedlet en stark stÀllning i matematikundervisningen.

NÄgra av Linköpings kommuns alternativ för elever som ej uppnÄr godkÀnt i grundskolan

Syftet med examensarbetet Àr att redovisa nÄgra av de alternativ som Linköpings kommun erbjuder elever som inte klarar av att uppnÄ mÄlen i grundskolan pÄ grund av att de har mÄngkulturell bakgrund.I litteraturstudien tas relevant litteratur upp och den ligger Àven till grund för den empiriska undersökningen. Den empiriska delen redovisar de studier som gjorts vid en av högstadieskolorna i Linköpings kommun. Studien Àr gjord i form av en enkÀtundersökning pÄ Tornhagsskolan, intervjuer och besök dels pÄ kommunen samt pÄ nÄgra av de olika projekten kommunen erbjuder.

1 NĂ€sta sida ->